Børne og Undervisningsministeriets logo
Om OnDannelsesprincipper
Børne og Undervisningsministeriets logo
sammen om digital dannelse

mere fra on

on-skole.dkon-hjem.dkon-ungdom.dkon-fritid.dkon-undervisning.dkon-digitalfrontløber.dk
Børne og Undervisningsministeriets logo

On er finansieret af midler fra Børne- og Undervisningsministeriets Pulje til styrket indsats for digital dannelse af børn og unge.

Kontakt og supportPressePrivatlivs- og persondatapolitikCookiepolitik

© On 2025

Ung til yngreUndervisningsmaterialerKlubSpecialområdet
skolelever kigger på smartphone

On skole-hjem

Mellemtrinnet

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat.

Hvad er typisk på spil?

For de fleste børn på mellemtrinnet er det digitale liv allerede godt i gang. De har faste vaner, bruger tid på spil, sociale medier og videoer – og deres online fællesskaber fylder ofte lige så meget som dem i skolegården. Det digitale er ikke længere noget nyt, men en naturlig del af hverdagen.

Derfor handler det som fagperson ikke kun om at introducere, men i høj grad om at understøtte, guide og skabe gode rammer for børnenes digitale liv – både i og uden for skolen. Det kræver en vedvarende dialog om grænser, adfærd og fællesskaber online.

Her spiller forældrene en afgørende rolle, og skolen kan være med til at styrke samarbejdet. Forældremøder er en oplagt anledning til at sætte fokus på digital trivsel, skærmbrug, sociale medier og digitale relationer – og til sammen med forældrene at finde fælles fodslag i, hvordan vi støtter børnene i at være trygge, ansvarlige og inkluderende online.

Materialer til forældremøder

Her finder du særligt udvalgte materialer, der kan bruges til at facilitere forældremøder på melletrinnet.

Billeddeling uden samtykke

Denne øvelse skal gøre forældrene opmærksomme på udfordringerne omkring billeddeling uden samtykke og, hvordan de skal håndtere det, hvis deres barn får delt eller deler et ydmygende billede. Øvelsen kan være et oplæg til at fastlægge retningslinjer for billeddeling i klassen. Øvelsen kan også gennemføres på et møde, hvor både forældre og børn deltager.

📌 Udviklet af Medierådet for Børn og Unge

🗨

Digitale udfordringer

Det er altid en god ide at tage udgangspunkt i nogle fiktive cases, når forskellige udfordringer skal vendes med forældrene i klassen. I denne øvelse er der skitseret fem udfordringer, som børn på mellemtrinnet kan opleve. Disse cases adresserer digital mobning, klassetrivsel og tidsforbrug.

📌 Udviklet af Medierådet for Børn og Unge

Dit barns digitale liv

Denne øvelse har fokus på det digitale liv blandt klassens børn. Øvelsen anvender CL-metoden (”Cooperativ Learning”), så alle forældre engageres og forholder sig til forskellige spørgsmål, der primært taler ind i børnenes digitale liv og deres aktiviteter på nettet. Der er mulighed for at arbejde med tre forskellige tematikker: Adfærd & oplevelser, forbrug og spil & sociale medier.

📌 Udviklet af Medierådet for Børn og Unge

🖥

Det digitale barometer

Denne øvelse har som mål at give forældrene et aktuelt billede af, hvordan klassens digitale hverdag ser ud, fx hvor meget tid børnene bruger på digitale enheder, hvad de bruger tiden til og hvor meget de taler om deres digitale liv derhjemme. Forældre og børn udfylder det samme skema, hvilket giver grundlag for at sammenligne svarene. Det kan være interessant at se, om børn og forældre har samme oplevelse af børnenes digitale dagligdag eller, om der er større udsving.

📌 Udviklet af Medierådet for Børn og Unge

💙

Trivselshjælperen: Digitale Fællesskaber

De digitale fællesskaber spiller en central rolle i børns liv og kan ikke adskilles fra de fysiske fællesskaber. Derfor det godt, at I prioriterer at tale om digitale fællesskaber. I skal nu høre en case, som er baseret på henvendelser til BørneTelefonen og ForældreTelefonen om digitale fællesskaber.

Se øvelsen

📌 Udviklet af Børns Vilkår

🌟

Dialog om online trivsel

Aktiviteten består af dilemmakort, der kan bruges på forældremøder til at sætte gang i dialog om typiske situationer, man kan opleve som forældre til børn i 3. og 4. klasse – enten i forældregrupper eller blandede grupper med børn og voksne. Underviseren kan vælge relevante dilemmaer og samtidig bruge kortene til at vise, hvordan temaerne indgår i klassens arbejde, og hvordan forældrene kan støtte op – fx ved at tale med deres barn eller bakke op om fælles aftaler.

Se øvelsen

📌  Udviklet af Sex og Samfund

🤔

Samtalestarter om digitale dilemmaer til forældremødet

Aktiviteten præsenterer tre dataetiske dilemmakort om hverdagsudfordringer med datadeling og digitale platforme for forældre til skolebørn, og bruges bedst i mindre grupper – eventuelt blandet med børn – på forældremødet, hvor hver gruppe bruger ca. 15 minutter på at diskutere for- og imod-argumenter og derefter deler perspektiver i plenum, med respekt for forskellige holdninger. Kortene giver også læreren mulighed for at sætte temaerne ind i skolens pædagogiske arbejde og vise konkrete måder, hvorpå forældrene kan støtte børnene – fx ved at indføre klasseregler for online tone, ansvarlig brug af digitale medier eller forældrebro til barnets selvstændighed via sporing.

Se øvelsen

📌 Udviklet af Nationalt Center for Etik

Tre råd til det gode forældremøde

  • Inviter i god tid
  • Husk forældrene på mødet ugen inden og dagen inden
  • Understreg at mindre børn er velkommen. Hellere komme med børn end slet ikke at komme

Forældre kan også gøre meget selv

På On-hjem.dk lægger vi op til dialog og leg mellem børn og forældre i hjemmene. Det gør vi med et familiespil, gode råd og viden og med en digital skattejagt, som kommer den 1. oktober.

Du er velkommen til at kopiere og bruge beskeden herunder, når du deler linket med forældrene.

Kære forældre

Jeg vil lige dele et rigtig fint site med jer, som jeg selv er blevet inspireret af.

På On-hjem.dk kan I finde gode råd og sjove aktiviteter, der gør det nemmere at blive lidt klogere på jeres barn skærmbrug – på en nysgerrig og ikke-dømmende måde.

Skærmen fylder jo en del i børns liv, både i det sociale og det sjove, og det kan være rart som forælder at have nogle redskaber til at forstå og tale med om det.

Besøg On Hjem
Gå tilbage