Børne og Undervisningsministeriets logo
Om OnDannelsesprincipper
Børne og Undervisningsministeriets logo
sammen om digital dannelse

mere fra on

on-skole.dkon-hjem.dkon-ungdom.dkon-fritid.dkon-undervisning.dkon-digitalfrontløber.dk
Børne og Undervisningsministeriets logo

On er finansieret af midler fra Børne- og Undervisningsministeriets Pulje til styrket indsats for digital dannelse af børn og unge.

Kontakt og supportPressePrivatlivs- og persondatapolitikCookiepolitik

© On 2025

Ung til yngreUndervisningsmaterialerKlubSpecialområdet
Tre elever snakker om en gruppeøvelse

Hvorfor bruge Ung til yngre?

Læs her, hvad jeres skole får ud af at arbejde med Ung til yngre-programmet.

Når jeres skoles deltager i Ung til yngre-programmet, skaber I et rum for fælles refleksion og dialog om digital trivsel på tværs af alderstrin. Eleverne får viden og handlekompetencer, som understøtter dem, når de møder udfordringer i deres eget digitale liv.   

Ung til yngre-programmet styrker på den måde elevernes digitale dannelse og understøtter samtidig jeres skoles arbejde med at motivere, inddrage og aktivere eleverne.

Hvilket udbytte får skolen?

Gensidig læring for både skolens børn, unge og voksne

💪

En mere fællesskabsorienteret skolekultur

Elever, som er en faglig ressource og medskabere af undervisningen

💬

Læringsrum, der er dialogbaseret og flerstemmigt

En styrket demokratiske dannelse hos eleverne

Hvilket udbytte får de ældre elever?

☆

Oplevelsen af at være en værdifuld del af et større skolefællesskab

Styrket alsidige og sociale kompetencer som ansvar, empati, selvindsigt og samarbejde

🗨

Bedre kommunikative færdigheder

🤝

Mulighed for aktiv deltagelse og elevejerskab

Forstærket deres læring af fagligt stof (dybdelæring)

Handlekompetence i eget digitale liv

Hvilket udbytte får de yngre elever?

💞

Styrket kendskab og tilhørsforhold til de ældre elever

En oplevelse af en autentisk formidling

🙋

Motivation til aktiv deltagelse

👋

Handlekompetence i eget digitalt liv

Læs mere om On Ung til yngre

Fagfaglige mål
Niveauer i digitale læringsforløb
Elevsiden