Børne og Undervisningsministeriets logo
Om OnDannelsesprincipper
Børne og Undervisningsministeriets logo
sammen om digital dannelse

mere fra on

on-skole.dkon-hjem.dkon-ungdom.dkon-fritid.dkon-undervisning.dkon-digitalfrontløber.dk
Børne og Undervisningsministeriets logo

On er finansieret af midler fra Børne- og Undervisningsministeriets Pulje til styrket indsats for digital dannelse af børn og unge.

Kontakt og supportPressePrivatlivs- og persondatapolitikCookiepolitik

© On 2025

Ung til yngreUndervisningsmaterialerKlubSpecialområdet
Billede i hero, Digital Frontløber

Format til specialskoler og -klasserækker

Digital Frontløber

On Digital Frontløber er for jer, som ønsker at styrke skolens arbejde med digital dannelse, elevmedbestemmelse og gensidig læring mellem unge. I programmet bliver skolens ældre elever opkvalificeret til at blive Digitale Frontløbere, som formidler om temaer inden for digitalt liv og trivsel til andre elever eller til deres nære voksne.

Digital Frontløber - specialområdet 

Digital Frontløber er også målrettet specialskoler- og specialklasserækker. Her deltager elever med specialpædagogiske behov fra 6. – 9. klasse. Formålet er, at eleverne får ny viden om et tema indenfor digitalt liv og trivsel, som de kan gengive til andre i et trygt forum. For at gøre eleverne klar til at fortælle om deres digitale tema, gennemfører de først et digitalt læringsforløb, hvor de bliver klædt på både fagligt og metodisk.

 

Programmet er fleksibelt og kan strække sig fra 7-12 lektioner, så det passer til jeres elever. Programmet bliver afviklet i den eksisterende undervisning eller på tværfaglige dage, trivselsdage eller emneuger.  

Her på siden finder du alle materialer, så du nemt kan gennemføre programmets seks trin. Her finder du også elevsiden, hvor eleverne lærer om deres digitale tema.   

Formatets seks trin

TRIN 1

Personalegruppens forberedelse  

Vælg den eller de klasser, der skal være Digitale Frontløbere, og orientér dem og deres forældre. 

Hent vejledning

TRIN 4

Forberedelse af formidlingen 

🕒 2-6 lektioner

Grupperne forbereder formidlingen, som tilpasses den enkelte gruppes forudsætninger. Hvis der er tid, afholder eleverne en generalprøve - for eksempel for læreren eller en elevgruppe.

Hent vejledning

TRIN 2

 Introduktion og gruppedannelse  

🕒 1-2 lektioner

Introducer eleverne til forløbet og de digitale temaer. Eleverne vælger de temaer, de vil arbejde med og kommer ud i grupper.

Hent vejledning

TRIN 5

Eleverne formidler om deres tema  

🕒 1 lektion

Eleverne formidler ud fra deres forudsætninger om temaet - for eksempel i form af en kort film eller et mini-oplæg. Modtageren er læreren, en anden gruppe elever eller en forælder.  

Hent vejledning

TRIN 3

Eleverne tilegner sig viden om et digitalt tema

🕒 2 lektioner

Grupperne opkvalificeres i metode og fagligt indhold via elevsiden.

Hent vejledning

TRIN 6

Opsamling og evaluering  

🕒1 lektion

Eleverne samler op på forløbet sammen med læreren og gennemfører en evaluering. Eleverne bliver fejret og modtager Digital Frontløber-diplom. 

Hent vejledning
Hent hele vejledningen
Papirer på et bord med øvelser fra On
Modelfoto, On©

Materialebank - kommer snart

Til juni udkommer de materialer, du skal bruge til at gennemføre forløbet. 

Teenagepige underviser andre unge i ung-til-yngre-konceptet
Modelfoto, On©

Besøg elevsiden

Se, hvad der møder eleverne, når de skal opkvalificeres som skolens Digitale Frontløbere.

Gå til siden

Læs mere om Digital Frontløber-programmet til specialskoler og specialklasser

Pædagogisk didaktisk grundlag
Metodiske og faglige opmærksomehder