Børne og Undervisningsministeriets logo
Om OnDannelsesprincipper
Børne og Undervisningsministeriets logo
sammen om digital dannelse

mere fra on

on-skole.dkon-hjem.dkon-ungdom.dkon-fritid.dkon-undervisning.dkon-digitalfrontløber.dk
Børne og Undervisningsministeriets logo

On er finansieret af midler fra Børne- og Undervisningsministeriets Pulje til styrket indsats for digital dannelse af børn og unge.

Kontakt og supportPressePrivatlivs- og persondatapolitikCookiepolitik

© On 2025

Ung til yngreUndervisningsmaterialerKlubSpecialområdet
To piger spiller en klappeleg

Niveauer i de digitale læringsforløb

Digital dannelse, elevinddragelse og gode deltagelsesmuligheder er vigtigt for alle elever. Derfor er On’s Ung til yngre-program udviklet til at kunne favne en bred elevgruppe.

De tre faglige niveauer

De digitale læringsforløb, som giver eleverne viden om deres valgte tema og forbereder dem på at kunne formidle til de yngre elever, er opdelt i tre forskellige niveauer. På elevsiden vises niveauerne med farver og ikoner. Rød trekant er det letteste niveau, blå stjerne er det mellemste niveau, og pink firkant er det sværeste niveau.

De tre niveauer spænder fra 6. – 8. klasse i almen grundskole samt elever på samme årgange på specialskoler og i specialklasserækker.

Inden du går i gang med Ung til yngre-programmet, er det op til dig at vurdere, hvilket niveau der passer bedst til din klasse eller elevgruppe. I nogle klasser eller teams vil alle elever være på samme niveau, mens det i andre giver bedre mening at differentiere mellem grupperne. For at sikre, at alle elever oplever deltagelse og en følelse af mestring, anbefaler vi, at der ikke er mere end ét fagligt niveau imellem eleverne i samme gruppe. Læs kriterierne for de tre faglige niveauer nedenfor.

Det letteste niveau

Red Barnet_On-Digital dannelse billeder_13 2667x2000.jpg

De faglige tekster har et lixtal på omkring 25-30 og bliver understøttet af ordforklaringer og billeder. Teksterne er konkretiseret gennem hverdagseksempler.

Opgaverne til fagteksterne er udarbejdet, så eleverne primært arbejder med trin 1-3 på Blooms taksonomi. Hvis der er opgaver på trin 4-6, er de med lærerstøtte.

Opgaverne, som skal klæde eleverne på til at formidle deres digitale tema, er lavet, så eleverne arbejder med trin 1-3 på Blooms taksonomi og med mulighed for at arbejde på trin 4 med lærerstøtte.

På det niveau skal læreren understøtte eleverne i at omsætte det faglige stof til formidlingsaktiviteter.

Det mellemste niveau

Red Barnet_On-Digital dannelse billeder_9  2667x2000.jpg

De faglige tekster har et lixtal på omkring 30-35 og bliver understøttet af ordforklaringer, når ordene er fremmedord eller faglige begreber, som ikke bliver forklaret i teksten.

Opgaverne til fagteksterne er lavet, så eleverne arbejder selvstændigt med trin 1-3 på Blooms taksonomi og med trin 4-6 med lærerstøtte.

Opgaverne, som klæder eleverne på til at formidle til yngre elever, er udarbejdet, så eleverne arbejder selvstændigt på trin 1-3 på Blooms taksonomi og med lærerstøtte på trin 4-5.

På den måde er der på det niveau en forventning om, at eleverne i grupper kan omsætte det faglige stof til formidling og aktiviteter til de yngre elever – med stilladsering fra læreren og materialerne. 

Det sværeste niveau

Red Barnet_On-Digital dannelse billeder_11 2667x2000.jpg

De faglige tekster har et lixtal på omkring 35-40 og bliver understøttet af ordforklaringer, når ordene er fremmedord eller faglige begreber, som ikke bliver forklaret i teksten. Der vil være længere tekster og flere faglige begreber end på det mellemste niveau.

Opgaverne til fagteksterne er udarbejdet, så eleverne arbejder med alle trin på Blooms taksonomi.

Opgaverne, som klæder eleverne på til at formidle til yngre elever, er udarbejdet, så eleverne arbejder med alle trin på Blooms taksonomi.

På det niveau er der en forventning om, at eleverne (i grupper) kan reflektere over deres formidling til den yngre målgruppe. På niveauet vil eleverne arbejde med forskellige formidlingsgreb og med ældre-yngre-elevrelationen.

Hvad betyder trinnene?

Se, hvordan Ung til yngre-programmet anvender taksonomier (inspireret af Blooms taksonomi, revideret af Lorin Anderson) i de digitale læringsforløb - både i de faglige tekster og opgaver og i den metodiske opkvalificering af eleverne.

Se skema
To piger lytter koncentreret
Modelfoto, On©

Se de digitale læringsforløb

Billede til boks
Niveau 1
Billede til boks
Niveau 2
Billede til boks
Niveau 3

Læs mere om On Ung til yngre

Hvorfor bruge programmet?
Fagfaglige mål
Elevsiden