Digital dannelse, elevinddragelse og gode deltagelsesmuligheder er vigtigt for alle elever. Derfor er On’s ung til yngre-program udviklet til at kunne favne en bred elevgruppe.
De digitale læringsforløb, som giver eleverne viden om deres valgte tema og klæder dem på til at kunne formidle til de yngre elever, er i tre forskellige niveauer. På elevsitet vises niveauerne ved hjælp af farver og ikoner (rød trekant er det letteste niveau, blå stjerne er det mellemste niveau og pink firkant er det sværeste niveau).
De tre niveauer rummer spændet fra 6. – 8. klasse i almen grundskole samt elever på samme årgange på specialskoler og i specialklasserækker.
Inden I går i gang med ung til yngre-programmet, vurderer I, hvilket niveau eller hvilke niveauer, der passer bedst til jeres klasse eller elevgruppe. I nogle klasser eller teams vil alle elever være på samme niveau, i andre giver det bedst mening at differentiere fra gruppe til gruppe. For at alle elever skal kunne opleve deltagelse og en følelse af mestring, anbefaler vi, at der ikke er mere end ét fagligt niveau imellem eleverne i den samme gruppe. Læs kriterierne for de tre faglige niveauer herunder.
De faglige tekster har et lixtal på omkring 25-30 og understøttes af ordforklaringer og billeder. Teksterne er konkretiseret gennem hverdagseksempler.
Opgaverne til fagteksterne er udarbejdet, så eleverne hovedsageligt arbejder med trin 1-3 på Blooms taksonomi. Hvis der er opgaver på trin 4-6, er de med lærerstøtte.
Opgaverne, som skal klæde eleverne på til at kunne formidle om deres digitale tema, er udarbejdet, så eleverne arbejder med trin 1-3 på Blooms taksonomi samt med mulighed for at arbejde på trin 4 med lærerstøtte.
På dette niveau skal læreren understøtte eleverne i at omsætte det faglige stof til formidlingsaktiviteter.
De faglige tekster har et lixtal på omkring 30-35 og understøttes af ordforklaringer, når ordene er fremmedord eller faglige begreber, som ikke forklares i teksten.
Opgaverne til fagteksterne er udarbejdet, så eleverne arbejder selvstændigt med trin 1-3 på Blooms taksonomi og med trin 4-6 med lærerstøtte.
Opgaverne, som skal klæde eleverne på til at kunne formidle til yngre elever, er udarbejdet, så eleverne arbejder selvstændigt på trin 1-3 på Blooms taksonomi samt med lærerstøtte på trin 4-5.
På dette niveau er der en således en forventning til, at eleverne i grupper kan omsætte det faglige stof til formidling og aktiviteter til de yngre elever – med stilladsering fra læreren og materialerne.
De faglige tekster har et lixtal på omkring 35-40 og understøttes af ordforklaringer, når ordene er fremmedord eller faglige begreber, som ikke forklares i teksten. Der vil være længere tekster og flere faglige begreber end på det mellemste niveau.
Opgaverne til fagteksterne er udarbejdet, så eleverne arbejder med alle trin på Blooms taksonomi.
Opgaverne, som skal klæde eleverne på til at kunne formidle til yngre elever, er udarbejdet, så eleverne arbejder med alle trin på Blooms taksonomi.
På dette niveau er der en forventning til, at eleverne (i grupper) kan reflektere over deres formidling til den yngre målgruppe. På dette niveau vil eleverne arbejde med forskellige formidlingsgreb og med ældre-yngre-elevrelationen.
Se hvordan On's Ung til yngre-program anvender taksonomier (inspireret af Blooms taksonomi, revideret af Lorin Anderson) i de digitale læringsforløb - både i de faglige tekster og opgaver samt i den metodiske opkvalificering af eleverne.