I On-programmet Digital Frontløber er eleverne selv medskabere af undervisningen – deres medbestemmelse og egne perspektiver på digitalt liv og digital trivsel er i fokus. Det aktive og elevbårne afsæt fremmer aktiv deltagelse og elevernes oplevelse af meningsfuldhed.
I den metodiske tilgang anskues børn og unge som en ressource. Unge ved mere end voksne om den digitale virkelighed de selv navigerer i, og er på den måde bedre positioneret til at formidle om digitale temaer set fra et ungeperspektiv. I specialformatet kan eleverne enten formidle i øjenhøjde til yngre eller jævnaldrende elever, eller til en tryg voksen, hvor den unge kan bidrage til øget forståelse børn og unges digitale liv hos den voksne. Metoden kan således styrke elevernes egen stemme vedrørende det digitale liv og derigennem bidrage til elevens oplevelse af medbestemmelse og ejerskab.
Den didaktiske proces, hvor eleven skal optage viden og omsætte til en videreformidling, kan forstærke læringsoptaget. Når elever skal videreformidle en tilegnet viden, konsolideres deres egen viden, så de forstår stoffet på et dybere niveau.
Programmets element af videreformidling til en modtager betyder, at der både kan opstå læring hos eleven med specialpædagogiske behov og hos den person (anden ung eller tryg voksen) der er modtager af formidlingen. Programmet bygger i det lys på et aktivt og fællesskabsorienteret læringssyn, hvor læring ses som processer, der opstår og udvikles mellem mennesker.
Metoden kan understøtte elevens udvikling af selvstændighed, fordi den understøtter elevens ansvarsfølelse for videreformidlingen af den tilegnede viden.
Forløbet understøtter elevernes evne til at tilegne sig viden, lytte til de andre elever, argumentere og indgå i en demokratisk samtale.
I kraft af elevens videreformidling af eget selvvalgt digitalt tema, udvikles elevens kommunikationsfærdigheder.